donderdag 27 mei 2010

OST JULES ET JIM



Op 22 mei 2004 vertrok ik voor 10 dagen naar Frankrijk. In de namiddag arriveerde ik in het "vlek" Rogny-les-7-ecluses (ten zuiden van Montargis). Napoleon liet hier destijds een sluizentrap bouwen. In een van de sluizen zag ik een spits met Belgische vlag, de "Maria van Dam". “Maria van Dam” is de vrouw waar 3 IndiĆ«rs met de hulp van Frans Laarmans naar op zoek gaan in het boek “HET DWAALLICHT” van Willem Elsschot. Wille(m)n of niet, maar dat was verplichte leesvoer op school. Ik fotografeerde de spits en heb zelfs niet gezien dat MICHIEL aan het roer stond. Enkele maanden later werd het "reisprogramma", de opvolger van DE BENDE VAN WIM, aan de pers voorgesteld.


Een jaar later stond ik op de volgende schilderachtige bedevaartplaats ... Chateauneuf ... Het is het eerste beeld - foto- van de generiek, de spits aan de kade met in de achtergrond het kasteel van Chateauneuf. En, gelegen op amper 35 kilometer van Flavigny-sur-Ozerain (Chocolat) nota bene ... Dezelfde "foto" prijkt momenteel op de cover van de recentste MICHELIN GIDS geweid aan BOURGOGNE ... De wereld wordt inderdaad steeds kleiner. En dan is er nog de muziek van HET COMPLOT. De generiek, dat vertelde ik al, was van de hand van Rachel Portman. Het liedje aan het einde - LA NOYEE - is van CARLA BRUNI (jaja, de vrouw van en de "first lady" of France - as we speak). Maar zoals recent wel meer gebeurd werden ook andere fragmenten filmmuziek gebruikt, o.a. uit FRANCOIS TRUFFAUT meesterwerk "JULES ET JIM" (1962) Met in de hoofdrol een schitterende Jeanne Moreau, Oskar Werner en Henri Serre. De film was onlangs nog te zien op ARTE. De muziek is van GEORGES DELERUE.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten